Toskania na celowniku part 1

Pewnego dnia M. wrócił do domu z pracy i zapytał: „Co Ty na to, abyśmy wyjechali razem do Toskanii?” Krótki szok, a po chwili uśmiech na twarzy i kolejne potwierdzenie na to, że ten człowiek najlepiej wie czego mi potrzeba. Toskania. Marzenie odkąd zobaczyłam „Ukryte pragnienia” Bertolucciego. Potem znowu je zobaczyłam, i znowu, i znowu, i znowu…

Rozpoczęły się wielkie poszukiwania tego idealnego miejsca. W końcu moje wyobrażenie o Toskanii to piękny stary dom, koniecznie z cegły i ogromna przestrzeń pełna cudownej zieleni i słońca za dnia i śpiewu cykad nocą. Dopiero przeszukując zagraniczne oferty natknęliśmy się na TO* miejsce. Idealne odzwierciedlenie tego, co sobie wymarzyliśmy.

toskania Read more

Regularne posiłki – dlaczego są tak ważne?

regularne posiłki

Regularne posiłki, co ok. 3 godziny, każdego dnia zapewniają stały poziom cukru we krwi. Ważne jest również to, aby miały podobną wielkość i dostarczały podobne składniki odżywcze. Dzięki temu organizm przyzwyczaja się do stałego przyjmowania potrzebnej dawki energii. Ponadto dokładnie pamięta, że zawsze o 9, 12, 15 i 18 (przykładowo) czeka go nowa porcja i wykorzystuje ją od razu na bieżące potrzeby. Jeśli jednak wytrącimy organizm z tego rytmu, zacznie on czerpać ze zgromadzonych wcześniej zapasów. Read more

Razem czy osobno?

dieta rozdzielna

Nieraz pewnie słyszeliście o diecie rozdzielnej (rozłącznej), w której białka i węglowodany spożywa się w oddzielnych posiłkach. Zdania, odnośnie zasadności stosowania tej diety, są podzielone. Jednak istnieją niepodważalne dowody na to, że jest to ważna reguła żywieniowa i może warto ją zacząć stosować chociażby odnośnie ostatniego posiłku. W nocy organizm trawi wszystko jeszcze wolniej. Obciążając go dodatkowo ciężkimi potrawami nie tylko dodajemy sobie zbędne kilogramy, ale również śpimy gorzej i mamy mniej energii następnego dnia. Dlaczego tak się dzieje? Read more

Co to jest indeks glikemiczny?

niski indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny jest to wskaźnik, który określa nam procentowy wzrost cukru we krwi po spożyciu danego produktu spożywczego. Przykładowo, po zjedzeniu gotowanej marchewki, której IG wynosi 80, poziom cukru we krwi wzrośnie nam o 80%. Co się dzieje wtedy w organizmie? Na wysoki poziom cukrów organizm reaguje wyrzutem insuliny, hormonu wydzielanego przez trzustkę, do krwi. Odpowiada ona za transport węglowodanów do komórek ciała. Niestety, gdy glukoza osiąga wysoki poziom jest częściowo odkładana w formie tłuszczu. Dodatkowo insulina obniżając gwałtownie wysoki poziom cukru we krwi, wywołuje ponowne uczucie głodu. Sytuacja jest zupełnie inna, kiedy zjemy np. pomidora, którego IG = 30. Nasz poziom glukozy we krwi wzrośnie wtedy jedynie o 30%, wyrzut insuliny będzie mniejszy, a spadek węglowodanów we krwi nie będzie tak gwałtowny. Ponadto insulina przetransportuje zgromadzone we krwi zapasy cukru do mięśni lub wątroby albo zostaną one od razu zużyte przez organizm do codziennego wysiłku. Dodatkowo stały wysoki poziom insuliny we krwi utrudnia również spalanie zgromadzonego tłuszczu. Z tego względu ważne jest, aby zwracać uwagę na to, jakie produkty wybieramy. Sięgając po produkty o niskim IG mamy pewność, że posiłek będzie nas zasycał na dłużej, a organizm przetworzy zgromadzone węglowodany w energię i zużyje je od razu. Dodatkowo łącząc dietę bazującą na niskim IG z ćwiczeniami mamy pewność, że stworzyliśmy idealne środowisko do spalania tkanki tłuszczowej. Taka dieta pozwoli nam w zdrowy sposób zrzucić zbędne kilogramy bez uczucia zmęczenia i braku sił w ciągu całego dnia. Read more

Szczaw i jajko

Szczaw, podobnie jak rabarbar, zawiera bardzo dużo kwasu szczawiowego, który nie jest dla nas dobry w nadmiarze. Jeśli spożywamy go zbyt często może on odkładać się w nerkach, a potem w drogach moczowych w formie kamieni szczawiowo-wapniowych. Jeśli jednak nie cierpimy na kamicę nerkową, a produkty zawierające wysoką zawartość szczawianów goszczą na naszym stole od czasu do czasu, nie powinniśmy się niczego obawiać.

Nie zapominajmy, że szczaw zawiera również wiele ważnych dla naszego organizmu składników, takich jak: błonnik pokarmowy oraz witaminy: C, A i witaminy z grupy B. Jest również źródłem żelaza, magnezu, wapnia i beta-karotenu.

szczawiowa

Nie wiem jak Wam, ale mnie szczaw kojarzy się z zupą szczawiową przygotowywaną przez moją mamę ze szczawiu naszego, działkowego: z oddzielnie ugotowanymi ziemniakami, pokrojonym jajkiem i dużą ilością śmietany dla załagodzenia kwaśnego smaku. Szczawiową jem rzadko, ale jak już dopadnie mnie ten smak to nie kończy się niestety na jednej porcji;) Na całe szczęście w takiej postaci szczaw nie jest taki groźny. Dodatek jajka i śmietany pomaga zneutralizować częściowo działanie kwasu. Wynika to stąd, iż oba składniki zawierają wapń, który wiąże się z kwasem szczawiowym, dzięki czemu mniejsza jego ilość jest przyswajana przez organizm. Read more

Pierwsza wizyta kontrolna po kuracji izotretynoiną (Izotek, Aknenormin)

Tak jak obiecałam zdaję relację z mojej wizyty u dermatologa. Pani doktor nie miała żadnych uwag – sądzi, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Odnośnie alergii stwierdziła, że jest to marsz alergiczny. Jako dziecko miałam skazę białkową, która została „wyleczona” (alergia może być tylko stłumiona, nie da się jej całkowicie wyleczyć). Jak się okazuje w warunkach sprzyjających rozwojowi alergii może ona powrócić, ale w innej postaci. Może się pojawić jako np. alergia wziewna czy uczulenie na inny składnik diety niż białko. U mnie pojawiła się jako wyprysk pieniążkowy na skórze rąk. Bardzo możliwe, że czynnikiem, który wywołał nawrót alergii było duże przesuszenie skóry w trakcie stosowania izotretynoiny. Pani doktor przepisała mi maść Advantan i w sytuacji, gdy alergia będzie wracała mam smarować miejscowo zmiany 2 razy dziennie maksymalnie przez 10 dni. Dermatolog doradziła mi również kilka kremów/balsamów, które jej zdaniem bardzo fajnie nawilżają skórę. Read more

Zdrowe odchudzanie

zdrowe odchudzanie

Kiedy po raz drugi trądzik pojawił się na mojej twarzy, zaczęłam szukać przyczyny nawrotu. Rozmawiając z koleżanką z pracy o moim problemie, okazało się, że jest ona na diecie dla osób z grzybicą (candida). Ponoć bardzo duży procent ludzi nieświadomie hoduje w swoim brzuchu grzyba, który najchętniej żywi się spożywanymi przez nas cukrami i wydziela różne toksyny, oddziałujące na każdy organizm w inny sposób i będące przyczyną wielu schorzeń. Między innymi może się to objawiać właśnie trądzikiem. Stwierdziłam, że co mi szkodzi i podejmę się tej diety. Została mi polecona książka: „Nie daj się zjeść grzybom Candida”, która w wyczerpujący sposób przedstawia przyczyny i mechanizm powstawania grzybicy, a także szczegółowo opisuje zasady diety. Autor tłumaczy również zależności pomiędzy poszczególnymi regułami a mechanizmem powstawania grzybicy.

Postaram się krótko przybliżyć moją interpretację tej diety, gdyż ścisłe przestrzeganie wszystkich jej zasad byłoby dla mnie bardzo trudne. Zdecydowałam się dostosować ją do moich warunków życia, wprowadzając możliwie jak najwięcej reguł. Read more

Pilaw

pilaw

Gdy pierwszy raz przygotowywałam pilaw, nasunęło mi się skojarzenie z włoską pizzą. Tradycyjnie, pizza jest potrawą przygotowywaną z „resztek” czyli na ciasto wrzucamy wszystko to, co zostało nam w lodówce z całego tygodnia. Identycznie traktuję pilaw. Jest to dla mnie połączenie kaszy (idealnie pasuje pęczak lub kasza jęczmienna/jaglana) lub ryżu z dowolnymi warzywami. Można również dodać grzyby, kawałki ryb, owoce morza lub mięso. Ja należę do tych unikających mięsa, więc mój pilaw jest typowo warzywny. Ale przedstawię Wam również wersję obiadu z pilawem dla mięsożernych. Read more