Rola witaminy D i DHA w leczeniu trądziku

witamina D DHA trądzik
Wiele razy już przekonałam się jak ogromne znaczenie dla dobrego zdrowia ma dieta. Parę lat temu sądziłam, że wystarczy zdrowo jeść, aby organizm odwdzięczył mi się zdrową skórą i dobrym samopoczuciem. Okazało się, że w moim przypadku nie wystarczy jeść dużej ilości warzyw, owoców i produktów niskoprzetworzonych. Muszę uważać, aby w mojej diecie, oprócz cukrów i produktów bezsprzecznie uważanych za niezdrowe, nie było zbyt dużo pomidorów, owoców cytrusowych, nabiału czy produktów drożdżowych… W przeciwnym razie mój organizm podaruje mi uciążliwą wysypkę, dolegliwości żołądkowe, bolesne miesiączki i notoryczne zmęczenie. O tym więcej pod postem Hitamina – mój nowy nieprzyjaciel.

Za sprawą dwóch kuracji izotretynoiną (Izotek, Aknenormin) przekonałam się jak duże znaczenie w leczeniu trądziku ma witamina A. Co prawda izotretynoina jest jej pochodną, jednak na pewno każda osoba, która jadła bardzo dużo marchewek lub spożywała w dużych ilościach witaminę A (często w połączeniu z witaminą E w kapsułkach na piękną cerę) zauważyła, że złuszcza się jej skóra np. podczas wycierania ciała ręcznikiem po kąpieli. Jest to całkowicie normalne. Tak działa właśnie witamina A! A w większych dawkach czyni cuda w walce z trądzikiem. I to jest cała tajemnica działania izotretynoiny:)

Ale wracając do wątku, w ostatnim czasie przekonuję się o zbawiennym działaniu witaminy D oraz DHA na moją cerę :) Read more

Zupa z białych szparagów z ziemniakami

zupa z białych szparagów z ziemniakami

Czy wiecie, że w 93% szparagi składają się z wody? Dzięki temu zawierają bardzo mało kalorii:) Niech Was to jednak nie zmyli! Szparagi są bardzo sycące.

Czy wiecie też, że szparagi są źródłem asparaginy (jednego z aminokwasów, składnika budulcowego białek)? Nazwa asparagina nie jest przypadkowa -> pochodzi od łacińskiej nazwy szparagów – Asparagus.

Dlaczego warto jeść szparagi?
Ponieważ stanowią bogactwo wielu ważnych składników odżywczych. Zawierają w swoim składzie witaminę B6, wapń, magnez i cynk, a także duże pokłady błonnika, białka, beta-karotenu, witaminy C, witaminy E, witaminy K, tiaminy, ryboflawiny, rutyny, niacyny, kwasu foliowego, żelaza, fosforu, potasu, miedzi, manganu, selenu, chromu… Robi wrażenie, prawda? :) Read more

Placki ziemniaczane z cukinią

placki ziemniaczane z cukinią
Zawsze przygotowywałam placki ziemniaczane bądź placki z cukinii. Te pierwsze dosyć ciężkie, a te drugie trzeba było mocno podeprzeć mąką i jajkami, aby się nie rozlatywały. Placki ziemniaczane z cukinią stanowią złoty środek. Cukinia nadaje im lekkości, a ziemniaki pomagają skleić całość. Połączenie idealne! Przekonajcie się sami:) Read more