Rukola z grejpfrutem i łososiem w sezamie

Sałatka z łososiem i grejpfrutem

Zdjęcie pochodzi z książki „Jaglany detoks”

W najbliższych postach postanowiłam pokazać Wam jak przygotować proste i szybkie potrawy dla kobiet z zespołem policystycznych jajników (PCOS). Potrawy, które mają niski indeks glikemiczny i równocześnie wysoką zawartość mio-inozytolu. Na pierwszy rzut idzie pyszna sałatka, którą podpatrzyłam w książce „Jaglany detoks”. Read more

Omlet z cukinią i kozim serem

omlet z cukinią i kozim serem
Gdy jem rano omlet jestem dłużej syta niż, gdy jem kanapki bądź mleko/jogurt z granolą. Podejrzewam, że wiąże się to z tym, iż jedząc węglowodany (szczególnie te z wysokim indeksem glikemicznym) dochodzi do wyrzutu insuliny do krwi i nasz organizm, pomimo spożycia sporej dawki kalorii, za chwilę woła o więcej. Więcej odnośnie indeksu glikemicznego znajdziecie tutaj.

Zrobiłam test i przez cały tydzień, dzień w dzień, jadłam na śniadanie 2 jajka – w postaci omletu bądź ugotowane na twardo zabierałam do auta i pałaszowałam je w drodze do pracy ku uciesze właścicieli aut stojących obok mnie w korku. Read more

Dieta, inozytol i PCOS

dieta, inozytol i PCOS, DCI, MI
Kontynuując temat PCOS, chciałabym Wam dziś pokazać jak zmieniając Waszą dietę możecie wesprzeć organizm w walce z tą przypadłością.

Ostatnie badania pokazały jak ważną rolę pełni inozytol.

Inozytol to pochodna glukozy, często nazywana witaminą B8. Inozytol posiada kilka izomerów (ta sama cząsteczka, ale różnie ułożona w przestrzeni bądź o różnym rozkładzie atomów). Nie wszystkie izomery będą wykazywały takie samo działanie bądź ich działanie może mieć różne nasilenie. Dwa izomery inozytolu są biologicznie czynne, tj. mio-inozytol (MI) oraz D-chiro-inozytol (DCI). Głównym źródłem MI jest dieta. MI znajdziemy w szerokiej gamie produktów spożywczych. Standardowa dieta człowieka zawiera ok 1 g MI. Jednak komponując ją w odpowiedni sposób, możemy dostarczyć go nawet 3-krotnie więcej. W przeciwieństwie do MI, DCI nie jest obecny w diecie, lecz jest przekształcany w odpowiedniej ilości przez organizm z dostarczonego MI. Niestety u osób cierpiących na zespół policystycznych jajników (PCOS) dochodzi do metabolicznego zaburzenia przekształcania MI do DCI, a tym samym do niedoborów DCI. O ile MI możemy dostarczyć z dietą, o tyle DCI jest obecny w pożywieniu jedynie w śladowych ilościach.

Dlaczego inozytole są tak ważne w PCOS? Read more

Bezglutenowe babeczki na słono

babeczki na słono
Na imprezę, kolację, do pracy na lunch. Szybkie i niezwykle proste babeczki! Możecie do nich „wrzucić” wszystko, na co tylko macie ochotę. Bazę stanowią 3 jajka i 3 łyżki mąki. Pozostałe składniki to już Wasza inicjatywa. U mnie z cukinią, botwinką, szczypiorkiem i kozim serem. :) Read more

Czas na detoks!

czas na detoks
Nie wiem jak Wy, ale ja czuję się wciąż bardzo ciężka po zimie. Mimo, iż piję prawie codziennie rano sok z buraków, marchwi i jabłka, wodę z miodem i cytryną oraz staram się prowadzić zdrowy tryb życia. Postanowiłam wypróbować jeszcze inny koktajl – w 100% nastawiony na detoks organizmu. Read more

Tarta z kaszy jaglanej z brokułem, pomidorami suszonymi i orzechami

Tarta z kaszy jaglanej
Kolejne potwierdzenie, że podróże kształcą :) Poniższy przepis powstał z inspiracji tartą w niewielkim lokalu w Gdańsku, który oferował mnóstwo pyszności dla alergików, bezglutenowców…. Nie było mi dane skosztować oryginału, ale zanotowałam sobie szybko listę składników i podjęłam próbę skonstruowania własnej wersji. Testerzy chwalą, więc dzielę się przepisem również z Wami. Mam nadzieję, że będzie Wam smakować. Na koniec dodam, że wbrew pozorom przepis jest bardzo szybki :) Read more

Rolada szpinakowa z serem i łososiem

rolada szpinakowa
Odkąd ograniczyłam spożycie mięsa poniższa rolada zaczęła gościć na stole w każde Święta Wielkanocne. Dzięki mojej babci, która zawsze dba o to, abym przypadkiem głodna nie chodziła ;) Muszę przyznać, że reakcja babci na odstawienie mięsa była zaskakująca. „A co Ty będziesz jadła, jeśli Ty mięsa nie będziesz jadła?” A potem się zaczęło: kotleciki z jajka i bułki, różnej maści pierogi wegetariańskie i inne przysmaki… Jednym słowem na babcię zawsze można liczyć:) A poniżej jednej z jej majstersztyków. Smacznego:) Read more