Brokuł w soku

sok brokuł jabłko cytryna jarmuż

Pewnie wielu z Was pomyśli: „Brokuł w soku? O fuj, to nie pasuje!”. Będąc z Wami szczera, też tak w pierwszej chwili pomyślałam. Okazuje się jednak, że soki na bazie brokułu są naprawdę smaczne, a do tego bardzo zdrowe i warto je jeść w postaci surowej, aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych. Brokuł zakamuflowany w soku pośród innych warzyw i owoców to rozwiązanie idealne!

Dlaczego brokuł?
Brokuł posiada wiele właściwości wspólnych dla warzyw zielonych. Oprócz tego, że jest niskokaloryczny i zalecany w diecie odchudzającej, posiada bardzo dużo chlorofilu. Im bardziej zielony, tym chlorofilu będzie w nim więcej. Jakie właściwości zatem posiada chlorofil?

Chlorofil:
+ ma silne właściwości odkwaszające organizm
+ oczyszcza przewód pokarmowy oraz krew (reguluje poziom cholesterolu i insuliny we krwi – polecam wszystkim borykającym się z PCOS!)
+ ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne (naturalny antybiotyk)
+ „dezynfekuje” i odtruwa organizm
+ jest silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu stymuluje regenerację komórek naszego ciała, a co za tym idzie hamuje proces starzenia całego organizmu dbając o naszą skórę – wygładza ją i oczyszcza, dzięki czemu wspiera nas w walce z wszelakimi problemami skórnymi (polecam osobom borykającym się z trądzikiem i stosującym izotretynoinę)

Brokuł jednak to nie tylko skarbnica chlorofilu. Znajdziemy w nim również wiele witamin i minerałów.

Brokuł:
+ chlorofil
+ potas (316 mg/100g) – więcej aniżeli w pomidorach! Jednak to pomidory jemy surowe i właśnie dlatego są one wskazywane jako najlepsze źródło potasu.
+ magnez (21 mg/100g)
+ witamina C (89 mg/100g)
+ witamina A (623 IU/100 g) – 1/3 dziennego zapotrzebowania
+ wapń (47 mg/100g)
+ witaminy z grupy B

Jak widzicie brokuł surowy, podobnie jak inne warzywa zielone, to skarbnica wielu witamin i minerałów. Dlatego sięgajmy po niego w naszej diecie w takiej właśnie postaci. Niestety gotowanie powoduje utratę wielu składników odżywczych. Jeśli zatem decydujecie się na tę formę spożywania brokułu, starajcie się go nie przegotować, aby jak najwięcej witamin i minerałów trafiło na Wasze talerze.

Tymczasem jednak zachęcam uruchomić wyciskarki/sokowirówki po zimie i przygotować jeden z poniższych koktajli. Każdy z nich na bazie ok. 150 g świeżego brokułu.

sok brokuł jarmuż mięta jabłko cytryna

4 duże różyczki brokułu + 2 jabłka + ½ cytryny + 2 garści jarmużu + 3 gałązki mięty
4 duże różyczki brokułu + 2 jabłka + 1 kiwi + 2 garści jarmużu + 2 łodygi selera naciowego
4 duże różyczki brokułu + 1 jabłko + 1 gruszka + 2 garści jarmużu + 2 łodygi selera naciowego
4 duże różyczki brokułu + 1 ogórek + 1 jabłko + ½ cytryny + 2 garści jarmużu + 3 gałązki mięty
4 duże różyczki brokułu + 1 burak + 2 jabłka + ½ cytryny + 1 gałązka selera naciowego + kawałek ananasa opcjonalnie

Dla nielubiących jarmużu, choć w tej postaci jest on niewyczuwalny, zamieńcie jarmuż na sałatę rzymską :)

Oczywiście wszystkie koktajle oczyszczające i odżywcze powinny się również znaleźć w diecie alergików oraz tych nietolerujących pewnych składników pokarmowych, np. histaminy. Jak widzicie soki i zdrowy styl życia to antidotum na wiele problemów i schorzeń :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *