Dieta dr Ewy Dąbrowskiej

dieta dr Ewy Dąbrowskiej

Dwa tygodnie temu podjęłam decyzję o przejściu na leczniczą dietę owocowo-warzywną dr Ewy Dąbrowskiej. Postanowiłam, że napiszę o diecie dopiero wtedy, gdy przejdę jej pierwszy etap, ponieważ szczerze przyznam nie byłam przekonana, że uda mi się ją zakończyć. Dzisiaj jest ostatni dzień, a od jutra etap drugi. Naprawdę nie było łatwo, ale w każdym momencie załamania, skupiałam się na widocznych efektach oraz na tym, że to tylko dwa tygodnie, a dietę można trzymać nawet trzy razy dłużej!

Na czym polega dieta dr Ewy Dąbrowskiej?

W diecie tej ograniczamy się do jedzenia jedynie wybranych owoców i warzyw, a łącznie przyjmujemy maksymalnie 800 kcal dziennie. W czasie tak restrykcyjnej diety organizm przełącza się na tory spalania, oczyszczania i regeneracji. Pierwszego dnia diety organizm korzysta ze zgromadzonych zapasów glukozy. W kolejnych dniach – wykorzystuje złogi białkowe (uszkodzone, martwe komórki, tkanki, zakrzepy, guzy, ropnie, blizny, itp.) i zamienia je na glukozę. Ten rodzaj przemian nazywa się odżywianiem wewnętrznym. Ważne jest to, że w pierwszym rzędzie zużyte zostają wszystkie zgromadzone złogi tłuszczu, zwyrodniałych komórek i ognisk zapalnych, a równocześnie następuje regeneracja młodych, zdrowych komórek, Wiąże się to z oczyszczeniem i odmłodzeniem organizmu, a choroby ustępują. Kuracja oczyszcza krew z kompleksów immunologicznych, których nadmiar blokuje komórki odpornościowe tak, że nie rozpoznają ani obcych bakterii, ani własnych zwyrodniałych komórek. Wiąże się to z częstym łapaniem infekcji i przewlekłymi chorobami. Po diecie poprawia się odporność, ustępują stany zapalne, choroby zwyrodnieniowe i skłonność do przeziębień.

Przebieg diety

Pierwsze dni diety są bardzo trudne. Organizm przełączając się na tory spalania daje o sobie znać bólem głowy, osłabieniem, zawrotami głowy, brakiem koncentracji i głodem. Po ok. trzech dniach wszystkie objawy ustępują. Pomimo przyjmowania bardzo małej ilości kcal, organizm ma bardzo dużo energii i dobrze toleruje umiarkowany wysiłek fizyczny. Ja nie zrezygnowałam całkowicie z treningów, a jedynie je ograniczyłam. Dodatkowo przez cały okres kuracji pojawia się wielomocz, który wraz z potem może mieć nieprzyjemny zapach. Jest to związane z usuwaniem toksyn.
Odnośnie utraty wagi, pacjenci szczupli tracą na wadze po ok. 2 tygodniach – 3 kg, a otyli – 4,6 kg. Ja nie obserwowałam wagi, gdyż bałam się, że mało satysfakcjonujące efekty spowodują u mnie totalną demotywację. Postanowiłam obserwować spadek wagi jedynie poprzez ubrania i muszę przyznać, że jest mnie min. rozmiar mniej :)
Podczas diety obserwuje się również regulację poziomu cholesterolu. Przy czym u osób z podwyższonym cholesterolem zaleca się 6 tygodniowy okres I etapu. Spadek cholesterolu po tym okresie wynosi ok. 23%, przy czym o 13% spada LDL („zły cholesterol”), a HDL („dobry cholesterol”) wzrasta o 32%.

Dla kogo przeznaczona jest dieta

– dla wszystkich osób o obniżonej odporności (częste infekcje bakteryjne, wirusowe, grzybicze),
– dla alergików, astmatyków, osób cierpiących na nietolerancje pokarmowe,
– dla osób mających częste migreny, bóle mięśniowe, zapalenie wątroby,
– dla osób z chorobami skóry (AZS, trądzik, łuszczyca),
– dla chorych na gościec, chorobę Hashimoto,
– dla osób ze schorzeniami neurologicznymi (zaburzenia pamięci, nerwica, pobudzenie, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, padaczka, udary niedokrwienne mózgu),
– dla osób z problemami natury hormonalnej (nieregularne miesiączki, menopauza, niedoczynność tarczycy, nadmiar estrogenów/prolaktyny, torbiele jajników, mięśniaki macicy, zespół policystycznych jajników – PCOS),
– dla osób z zespołem metabolicznym X (otyłość, nadciśnienie, obrzęki, cukrzyca typu 2, choroba wieńcowa, zakrzepica)

Co można jeść w pierwszym etapie?

Owoce: jabłko, grejpfrut, cytryna

Warzywa:
– korzeniowe (np. marchew, buraki, rzodkiew, pietruszka, seler)
– kapustne (np. kalafior, brokuł)
– cebulowe (np. cebula, por)
– liściaste (sałata, zioła)
– dyniowate (np. kabaczek, ogórki)
– psiankowate (pomidory, papryka, bakłażan, wszystkie z wyjątkiem ziemniaków)

Warzywa i owoce jemy w postaci soków, surówek sałatek, zup (bez dodatku tłuszczu, śmietany – czyste warzywa, woda i przyprawy), leczo, itp.

Podczas diety należy pić ok. 2 – 3 litry płynów (wody, soki warzywne i owocowe, herbaty ziołowe i owocowe)

Ja podjęłam się diety z dwóch powodów: PCOS i regulacja gospodarki hormonalnej oraz nietolerancja pokarmowa, z którą od niedawna walczę. Na dodatkowy efekt – spadek wagi – również nie narzekam :) Przyda się na wakacje :)

Jeśli planujecie zacząć się zdrowo odżywiać bądź cierpicie na jedno z powyższych schorzeń, szczerze polecam dietę. Wiele osób z mojego otoczenia zdecydowało się na kurację i każdy na niej skorzystał – czy to poprawiając kondycję organizmu czy wprowadzając w życie dobre nawyki żywieniowe :)

W kolejnym poście rozpiszę przykładowy, tygodniowy jadłospis.

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *