Dieta, inozytol i PCOS

dieta, inozytol i PCOS, DCI, MI
Kontynuując temat PCOS, chciałabym Wam dziś pokazać jak zmieniając Waszą dietę możecie wesprzeć organizm w walce z tą przypadłością.

Ostatnie badania pokazały jak ważną rolę pełni inozytol.

Inozytol to pochodna glukozy, często nazywana witaminą B8. Inozytol posiada kilka izomerów (ta sama cząsteczka, ale różnie ułożona w przestrzeni bądź o różnym rozkładzie atomów). Nie wszystkie izomery będą wykazywały takie samo działanie bądź ich działanie może mieć różne nasilenie. Dwa izomery inozytolu są biologicznie czynne, tj. mio-inozytol (MI) oraz D-chiro-inozytol (DCI). Głównym źródłem MI jest dieta. MI znajdziemy w szerokiej gamie produktów spożywczych. Standardowa dieta człowieka zawiera ok 1 g MI. Jednak komponując ją w odpowiedni sposób, możemy dostarczyć go nawet 3-krotnie więcej. W przeciwieństwie do MI, DCI nie jest obecny w diecie, lecz jest przekształcany w odpowiedniej ilości przez organizm z dostarczonego MI. Niestety u osób cierpiących na zespół policystycznych jajników (PCOS) dochodzi do metabolicznego zaburzenia przekształcania MI do DCI, a tym samym do niedoborów DCI. O ile MI możemy dostarczyć z dietą, o tyle DCI jest obecny w pożywieniu jedynie w śladowych ilościach.

Dlaczego inozytole są tak ważne w PCOS?

Oba inozytole biorą udział w ważnych szlakach metabolicznych, których zaburzenie prowadzi do insulinooporności i wzrostu poziomu insuliny we krwi (hiperinsulinemii). Hiperinsulinemia z kolei prowadzi do podwyższenia poziomu LH (hormon luteinizujący) w organizmie, a zwiększone wydzielanie LH stymuluje nadmierne wydzielanie testosteronu. Zarówno hiperinsulinemia jak i podwyższony poziom testosteronu są obserwowane u osób z PCOS. Obniżając poziom LH, poprzez obniżenie poziomu hiperinsulinemii obniżymy poziomu testosteronu. Jeśli wprowadzimy do naszej diety inozytole (mio-inozytol i D-chiro-inozytol) obniżymy poziom insuliny we krwi, zmniejszając insulinooporność. W efekcie spadnie nam poziom LH oraz testosteronu.

Dieta w PCOS

Oczywiście nie samymi inozytolami człowiek żyje. Sam styl życia jest w stanie pomóc nam obniżyć poziom insuliny we krwi. Zaleca się wręcz, aby w PCOS, zanim podejmie się leczenia metforminą, antykoncepcją bądź innymi lekami, zastosować przez pierwsze 6 miesięcy odpowiednią dietę i wprowadzić umiarkowane ćwiczenia. Badania pokazują, że jeśli zmienimy swoje nawyki możemy przywrócić odpowiedni bieg szlaków metabolicznych. Niestety ta metoda sprawdza się u 5% osób (badanie u kobiet z PCOS, które walczą z niepłodnością. 5% z nich zachodzi samoistnie w ciążę). Jednak łącząc odpowiednią dietę bazującą na niskim indeksie glikemicznym, regularnych posiłkach z dużą liczbą produktów bogatych w MI jesteśmy w stanie wyjść na prostą.

OVARIN w PCOS

W moim przypadku sprawdziła się zbilansowana dieta z dużą ilością produktów bogatych w MI w połączeniu z OVARINem. Jest to produkt zawierający obie formy inozytolu: mio-inozytol i D-chiro-inozytol (1,1 g) oraz inne składniki: witaminę D (1000 jednostek), kwas foliowy i witaminy z grupy B. Dla mnie strzał w dziesiątkę, ponieważ i tak równolegle do inozytoli przyjmowałabym witaminę D, bo po pierwsze w naszej szerokości geograficznej musimy ją suplementować, a po drugie znana jest ze swojego działania przeciwtrądzikowego. Mało tego, okazuje się, że witamina D również pomaga nam obniżyć insulinę we krwi (a tym samym obniża poziom testosteronu). W wyniku tego pomaga regulować cykle – bardzo częsty problem w PCOS. Wyczytałam również, że witaminy z grupy B są odpowiedzialne za regulację produkcji hormonów płciowych, zatem również wspierają nas w walce z PCOS.

Jednak przejdźmy do tego jakie są efekty:) Po miesiącu pilnowania się z dietą (przyznaję, że miałam małe potknięcia, ale bardzo się starałam) i równoczesnym przyjmowaniu OVARINu (2 tabletki dziennie) dostałam miesiączkę punktualnie po raz pierwszy od wielu miesięcy. Aktualnie jestem w trakcie 4 opakowania, a cykle są wciąż bardzo regularne. Do tego mam bardzo gładką cerę, PMS skrócił się do 1-2 dni przed okresem i jest zdecydowanie łagodniejszy. Ponadto, w moim mniemaniu najważniejsza rzecz, przestałam puchnąć! :) Czuję się rewelacyjnie! Mało tego, OVARIN poleciłam koleżance, której ginekolog przepisała antykoncepcję. Niestety bardzo źle ją znosiła. Odstawiła i zaczęła razem ze mną brać OVARIN. Okazało się, że u niej również się sprawdził i przywrócił regularność cykli już w pierwszym miesiącu (sądzę, że wynika to z regulacji gospodarki hormonalnej). Oczywiście otrzymała ode mnie listę produktów, które może jeść i zwiększyła te produkty w swojej diecie.

 Więcej dowiecie się na stronie www.ovarin.pl

dieta, pcos, inozytol, dci, mi, ovarin

Na koniec postanowiłam przygotować dla Was tabelę z produktami o wysokiej zawartości MI oraz przykładowy jadłospis:) Dodam jeszcze, że PCOS to nie choroba, którą można wyleczyć. PCOS jest z nami całe życie. Zatem sądzę, że odpowiednia dieta i ruch są strzałem w dziesiątkę!

PCOS, produkty bogate w mio-inozytol, inozytol, mi, mio, dieta

DIETA PCOS (ok. 3  g mio-inozytolu)

I Śniadanie (zawartość mio-inozytolu: 1 095 mg)
– 2 kromki chleba wypiekanego z grubo mielonej mąki (np. razowy) – 575 mg mio-inozytolu
– 2 plastry sera/szynki
– 1 pomidor (~100g) – 54 mg mio-inozytolu
– ½ szklanki soku z grejpfruta – 456 mg mio-inozytolu

II Śniadanie (zawartość mio-inozytolu: 302 mg)
– 250 g jogurtu – 15 mg mio-inozytolu
– 20 g otrębów (1/2 szklanki) – 54,8 mg mio-inozytolu
– 10 migdałów – 52,13 mg mio-inozytolu
– 1 figa – 31,9 mg mio-inozytolu
– 2 daktyle – 30,4 mg mio-inozytolu
– 1 nektarynka – 118 mg mio-inozytolu
– woda, kawa

Obiad (zawartość mio-inozytolu: 921,3 mg)
– 150 g kremu z zielonego groszku – 25,5 mg mio-inozytolu
– 150 g białych ziemniaków – 145,5 mg mio-inozytolu
– 1 nóżka z kurczaka – 11,7 mg mio-inozytolu
– Sałatka warzywna ze 100 g czerwonej fasolki z puszki – 249 mg mio-inozytolu
– 1 szklanka soku z pomarańczy – 489,6 mg mio-inozytolu

Deser (zawartość mio-inozytolu: 355 mg)
– 100 g melona kantalupa – 355 mg mio-inozytolu

Kolacja (zawartość mio-inozytolu: 354 mg)
– 1 kromka chleba wypiekanego z grubo mielonej mąki (np. razowy) – 287,5 mg mio-inozytolu
– 100 g mozzarelli – 5 mg mio-inozytolu
– 150 g pomidorków cherry – 61,5 mg mio-inozytolu
– oliwa z oliwek + przyprawy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *