Oczyszczająca owsianka

owsianka tradycyjna
Święta, święta i po świętach… Nie wiem jak Wami, ale mną całkowicie zawładnęło świąteczne lenistwo. Ciężko wstać rano, ciężko się ruszyć i trochę poćwiczyć, ciężko sięgnąć po książkę. Najlepsza rozrywka – piżama, kołdra i tuzin filmów. Dzisiaj rano mieliśmy w planach z M. wybrać się na siłownię. Jednak pobudka o 12 całkowicie zmieniła nasz harmonogram dnia… Na całe szczęście zaparliśmy się w sobie i udało nam się wyruszyć po 18 i spalić trochę kalorii. Dzisiejszy wysiłek postawił mnie wreszcie na nogi i postanowiłam troszkę oczyścić mój organizm po świątecznym obżarstwie. Co prawda, jeszcze pozbywamy się resztek poświątecznych, ale małymi krokami możemy zacząć wprowadzać dobre nawyki żywieniowe;)

Na dobry początek zaczniemy od oczyszczającej owsianki na śniadanie. Jednak przygotowanie tradycyjnej owsianki nie sprowadza się jedynie do zalania jej wodą lub mlekiem i gotowania aż zacznie się kleić. Okazuje się, że wieczorem należy owsiankę zalać wodą z dodatkiem octu jabłkowego. Nie wiedziałabym o tym, gdyby nie moja bratowa i brat, którzy takową poradę otrzymali od dietetyka. Zaczęłam zatem szperać w internecie w poszukiwaniu odpowiedzi, dlaczego namaczanie płatków owsianych jest tak ważne. Okazuje się, że w owsie znajduje się kwas fitynowy. Jest to przeciwutleniacz o właściwościach antynowotworowych. Wydawałoby się, że to wręcz dobroczynny składnik. Jednak posiada on również swoją czarną stronę. Mianowicie hamuje on wchłanianie związków mineralnych, takich jak: żelazo, cynk, magnez czy wapń oraz blokuje enzymy trawienne: pepsynę, amylazę oraz trypsynę. W wyniku tego owsianka zamiast stanowić źródło witamin i minerałów w postaci pożywnego, sycącego śniadania jest ciężkostrawną potrawą bez żadnych właściwości odżywczych. Co więcej, będziemy po niej bardzo szybko głodni.

Z tego właśnie względu owsiankę zaleca się namaczać w kwaśnym środowisku przez całą noc (minimum 7 godzin, choć niektóre źródła zalecają nawet 24!). Idealnie nadaje się do tego ocet jabłkowy. Owsianka przygotowana w ten właśnie sposób zapewnia nam sytość na dłużej i jest źródłem wielu składników odżywczych, witamin i mikroelementów. Owsianka jest również polecana dla osób chcących zgubić zbędne kilogramy, gdyż poprawiając przemianę materii wspomaga proces odchudzania. Ponadto owsianka oczyszcza jelita z nagromadzonych produktów przemiany materii. Co jest idealne po świętach! ;)

Zatem zanim ugotujecie rano swoją owsiankę namoczcie ją dzień wcześniej w wodzie z octem jabłkowym w proporcjach: 1 szklanka płatków owsianych, 1 szklanka wody, 2 łyżki stołowe octu jabłkowego.

Następnego dnia rano postępujcie według jednego ze sposobów, w zależności od Waszych upodobań:

1. Odcedźcie owsiankę i następnie przepłuczcie ją w wodzie. Dodajcie Wasze ulubione dodatki, np. cukier, miód, owoce kandyzowane, orzechy i zalejcie gorącym mlekiem.

owsianka tradycyjna

2. Zagotujcie 2 szklanki wody z łyżeczką soli kuchennej. Gdy woda zacznie wrzeć dodajcie namoczoną z nocy owsiankę i gotujcie przez kolejne 5 minut. Podawajcie z masłem lub ze śmietaną dla jeszcze lepszego wchłaniania składników odżywczych.

tradycyjna owsianka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *